Lepp Tünde
Könyvtár kiegészítő szak,
2. Évf.

2000 tavaszán a Wall Streeten csökkenni látszott a lelkesedés a technikai részvények iránt. A Nasdaq, amelyet pont ezek az értékpapírok tettek magukévá a március eleji csúcsát követően meredek zuhanást mutatott be. Az áprilisi esést egyértelmuen az éppen folyó Microsoft pernek tudták be, ahol is április 4-én a bíróság elfogadta az Egyesült államok legnagyobb cége elleni trösztellenes keresetet. Bár ez a lépés magát a Dow Jones indexet is érintettel, lévén hogy Bill Gates cége éppen akkoriban nyert felvételt a hagyományos vállalati részvények közé, mégis főleg a többi, Microsofthoz hasonlóan nagy számítástechnikai cég (Cisco, Intel, Oracle stb.) látta kárát, melyeknek indexe szintén hatalmasat esett.
Felmerült a lehetősége annak, hogy a Microsofthoz hasonló nagy cégek ellen is beindulhat a trösztellenes eljárást, mert szinte mindegyik domináns a maga piacán (Intel - microchipek, Oracle - adatbázis kezelés, Cisco - hálózati elemek), s ez magába hordozza a monopólia gyanúját is.
Úgy tunt, hogy a hagyományos értékpapírral rendelkező vállalatok, befektetők ismét visszanyerhetik a 90-es évek végén elveszített biztos helyüket.
Már ekkor nyilvánvalóvá vált, hogy ezekre az újfajta cégekre, technikákra nem érvényesek a hagyományos gazdasági modellek, előrejegyzések.
Az április elején lezajlott változások nemcsak az amerikai tőzsdepiacot érintették. Sőt az Államok gazdasági szakemberei "vigyázó szemeiket" Japánra vetették, ahol is választ kaphattak arra mi várhat a hazai internetes cégekre. 2000 áprilisában a legnagyobb Japán Internet cég (Hikari Tsushin - mobil telefon kereskedő és internetes cég), amely pár hete még az ország 10 legtöbbet érő vállalata között tartottak számon, hatalmasat bukott a tőzsdén. Mindezt egy pikáns újságcikknek, a vártnál nagyobb veszteségnek és a pletykának, hogy a tulajdonost börtönre ítélik, köszönhette. Ugyanekkor Masayoshi Son vállalatának - akit a helyi lapok "Japán válasza Bill Gates-re" címmel illettek, amikor úgy tunt gazdagabb lesz mint maga a Microsoft guru - a Softbank részvényei 200,000 yenről 50,000-re estek. Úgy tunt, hogy az új gazdasági ágazatnak befellegzett Bombay-től Szöulig.
És ez még csak a kezdet volt.
Nyár végére azonban már világossá vált, hogy a .com cégek kiégtek. Ősszel pedig folytatódtak a csődbemenések, létszámleépítések, amelyek már elsősorban az internetes kereskedelemmel foglalkozó, az 1999-es évben gombamód szaporodó kisebb- sőt, nagyobb cégeket érintették. Az e-commerce, úttörői közül többen összeomlottak. A pénzszukébe került .com cégek dolgozók tömegeit bocsátották el.
Mindezek ellenére a szakértők nem estek kétségbe, azt jósolták, hogy az internetes gazdaság a 2005-ös esztendőre jól megalapozott, világméretu befolyással rendelkező üzleti vállalkozások hálózata lesz.
A darwini alapelvek is hibátlanul ráillettek az amerikai gazdaság történetére :
o 1904 és 1908 között több mint 240 vállalat versengett egymással az automobil üzletben. Ma nagyjából negyvenre tehető a számuk világszerte. Robert Eaton, a DaimlerChrysler nyugalmazott ügyvezető igazgatója azt jósolja, hogy egy évtized múlva már csak 5 autógyártó fog létezni.
o A takarékpénztári és kölcsön-folyósító ipar a gazdaságot is magával ragadva nagy magasságokba szökött az 1980-as évek során, minthogy az irodaházaktól kezdve a szélmalmokig mindenbe dollármilliárdokat fektettek. Az 1990-es évek elejének tájékán azonban az ipar csak árnyéka maradt korábbi önmagának, minekutána a rossz kölcsönök és a rengeteg csalás terhe alatt összeroppant a felépített szerkezet.
o Nagyjából ugyanebben az időszakban a banküzleten is végigsöpört a konszolidáció, ami a Gazdasági Válság óta nagyrészt változatlan formában jelen volt. A Securities Data szerint 1996-ig bezárólag mintegy 70 banki fúzió zajlott le nem kevesebb, mint 1 milliárd dollár értékben. 1997-ben és 1998-ban pedig a 300-at is megközelítette az összeolvadások teljes száma.
Annak ellenére, hogy az internetes gazdaság még csak néhány éves, a rá jellemző, korábban soha nem tapasztalt növekedési sebesség jóval nagyobb ütemben hajtja a konszolidáció felé, mint tette azt a többi ipar esetében. Az Internet iszonyú gyors ütemben kényszeríti ki az üzleti modellek változását, de abban egyetértenek a kutatók, hogy mindenképp ez az új gazdasági ág a hosszútávú növekedés irányába tart.
Az első fázis az 1960-as évek elején kezdődött az Arpanet megalkotásával, és a világhálónak az 1990-es évek elején történt bevezetésével zárult le, még mielőtt a legtöbb kereskedelmi és üzleti modell tisztán körvonalazódott volna. A második szakasz akkor indult meg, amikor az új alkalmazások felizzították a versenyt, kezdve az első Mosaic böngészővel 1993-ban, és lezárva az amerikai kormány Microsoft elleni 1998-ban indított perével. Ez volt az a periódus, amikor a vállalkozások elhappolták az Internetet az akadémikusoktól, s amikor a még gyenge lábakon álló üzleti modellek megjelentek. A harmadik, jelenleg is zajló fázist az Internet fősodrásba való bekerülése (az Amazon.com megalapítása és az elektronikus kereskedelem nagybani növekedésének 1998 körüli beindulása) jelenti.
Ahogy az autók és a televíziók piaca is globális iparrá vált, úgy az internetes gazdaság is efelé tart, ráadásul jóval nagyobb iramba. Mint az bebizonyosodott Európa került a legkedvezőbb helyzetbe, hogy az Internet legújabb növekedési szakaszának élére álljon.
Nem az lett a kérdés, hogy ki marad életben, hanem hogy milyen stratégiának köszönhetően.
Jason McCabe Calaccanis összefoglalta azokat a szabályokat, amelyek az e-commerce első robbanásának a bukását okozták, s megadja azokat az okokat, amelyekkel meg lehet találni azt a bizonyos jót minden rosszban, így az összeomlásban is.
1. A gyarapodásról: Ahelyett hogy gyorsan nagyra nő és mindenáron piaci részesedést szerez a cég, a növekedést követően tegye fizetőeszközzé a megszerzett akármilyen piaci részesedést. Csak azután adagolja a csatornába a felhasználókat, ha már bebizonyosodott, hogy jövedelmezővé érik a forgalom.
2. A tehetségről: Az alapfelfogás szerint a tehetség ritka, s bármibe is kerül a vállalatok felvettek bárkit aki megbízható volt és bejött az ajtón. Ehelyett be kell látni, hogy a tehetség drága, ezért a lehető legjobb embereket kell felvenni, de nem érdemes irreálisan megfizetni őket, illetve túl nagy személyzetet alkalmazni.
3. A tisztán .com lét: Az volt a felfogás, hogy csakis internetes szereplőként van esélye labdába rúgni a cégnek. Nyilvánvalóvá vált, hogy teljesen elvetni a hagyományos kereskedelmi hátteret botorság.
4. A versenyről: Aranyat az lel, aki a legkorábban kel, ezért aztán minden pénzt megadtak a legnagyobb tortaszeletért. Ezzel szemben világossá vált, hogy a fenntarthatóság a legfontosabb, az ésszeru ütemben való haladást kell hosszú távon folytatni.
5. A régi cégek és a hagyományos média megítélése: Az volt az elv, hogy a régi cégeknek nem jut szerep, s kikerülnek a központi pozícióból. Az Internet valódi értékévé az vált, hogy a létező cégeket még hatékonyabbá és jövedelmezőbbé kell és lehet tenni.
6. A piacokról: Azokra az üzleti modellekre összpontosítottak, amelyeket a tőzsde díjazott, holott bebizonyosodott, hogy azok az üzleti modellek a nyertesek, amelyek nemcsak jövedelmet termelnek, de a legfontosabb piacot, a fogyasztókat ösztönzik.
Mik is lettek a kihasználható előnyök a piac összeomlásával:
1) Kevésbé zsúfolt tánctér
A vakmerő túlköltekezések révén számos potenciálisan életképes üzlet omlott össze és égett ki - gyakran egyszeruen csak azért, mert kicsúszott alóluk a szőnyeg -, az így keletkezett piaci rések kezdenek megnyílni.
2) Alacsonyabb felhasználó-szerzési költség és növekedő felhasználói lojalitás
Egy az előzőhöz kapcsolódó téma, hogy csökkent az ugyanazon felhasználókért küzdők száma. Ennek eredménye, hogy a felhasználó-szerzés költségei visszazuhannak a földre, ne adj' Isten arra a szintre, hogy egy felhasználó megszerzése már az első tranzakciója után (!) nyereségessé válik.
3) Termékeny tehetségek megvalósítható elképzelésekkel
Olyan cégeket kell építeni, ahol az emberek kellően motiváltak és szeretnek dolgozni! Valljuk be magunknak, hogy nem ér meg a Föld minden embere 10 millió dollárt, és a legfontosabb az, hogy az ember szeresse azt, amit csinál! Gondoljunk arra, hogy az elbocsátásoknak köszönhetően számos hihetetlenül értékes ember koptatja most az utcákat önhibáján kívül! Ezeknek az embereknek a jelentős része kiváló munkatárs, hiszen látták, hogy hogyan nem szabad csinálni.
4) Folyamatosan egyre erősebb és ingyenes technológiai platform
A net a hatékonyságról és az alacsony költségekről szól. Annyi ingyenes, vagy rendkívül olcsó szolgáltatás áll rendelkezésre, hogy egyre olcsóbb és olcsóbb egy vállalkozást üzemeltetni.
5) Ésszerubb piac, különösen nemzetközi szinten
Amíg a cégek zárják be a boltjaikat, és a tőzsde kivár, addig a világ tárt karokkal és egyre nagyobb sebességu hozzáféréssel várja a webet. Ma már többen interneteznek az Egyesült Államokon kívül, mint az Államokban. Valami oknál fogva az emberek hosszú listákon várakoznak kábelmodemekre és DSL vonalakra. Amikor állandó gyors hozzáféréssel rendelkeznek, két dolog történik: sosem adják azt vissza, és egyre több időt töltenek online. A gyors infrastruktúra jelentős része kiépült és kifizetődött. Nem áll semmiből újabb emberek csatlakoztatása
6) Tanácsok a halottaktól és a haldoklóktól
Mindig a hegy tetején lévő katonai csapatok kapják a legtöbb nyilat, ezt lehet tudni a halott embereket nézve. Őrültség olyan területekre menni, ahol a kockázati befektetők félve lépkednek; úgyhogy sose lépjenek be abba a résbe, ahonnan ők menekülnek! Persze újra felfedezni egy elfelejtett vagy leírt területet, az akár jó is lehet.

Mint bebizonyosodott az elmúlt másfél évben, az e-commerce nem volt halálraítélve, csupán a hangsúlyok tolódtak el. S a legtöbb talpon maradó illetve újonnan induló cég pontosan a fent említett taktikákat használva biztosította a maga helyét.
A 2000-es év válságát követően az Internetes gazdaság továbbra is növekszik, ezt az elmúlt év bevételi adatai is bizonyítják.
Az egyik legpontosabban ezt az Amazon.com helyzete mutatja. Mint az most már nyilvánvaló, a Web pionírok ideje addig nem érhet véget, amíg az Amazon talpon van.

Irodalom keresés:
Inco http://www.inco.hu/
Infinit hírlevél http://www.ittk.hu/infinit/
Cnet News.com http://www.cnet.com/
Silicon Alley Daily.com http://siliconalley.venturereporter.net/
Index http://index.hu/
Origó http://www.origo.hu/
Economist http://economist.com/
Fortune http://fortune.com/
EBSCO
Prim online http://www.prim.hu/