KÖN-111
A kommunikációelmélet alapjai
Előadó: Fodor János
Készítette: Barabás Eszter
Budapest, 2004.május 16.
0: közösségek:
Valós közösségnek nevezzük a csoportot, melynek tagsága korlátozott, mely közös normákat vall, melynek érzelmi kötései azonosíthatók, s melyben világosak a kölcsönös kötelezettségek.
Úgy tűnik, a valós közösségeket idővel mindinkább kiszorítják az „onlájn” közösségek, vagyis a tájékozódás, szórakozás, biznisz, és egy hosszú sor köznapi tevékenység jókora része átkerül a virtuális szférába. Eric Berne: Emberi játszmák című könyvében hangzik el a megállapítás, miszerint a mai embert leginkább az intimitástól való félelem tartja távol a tényleges közösségektől.. Ma már bárminemű hobbyk, érdeklődési körök alapján betagozódhatunk közösségekbe. (pl: www.kepregeny.net, www.szanalmas.hu , ..). Kérdéses azonban, hogy ezek az anonimitást megengedő, kevés metakommunikációra támaszkodó oldalak betölthetik-e valaha képzelt szerepüket. A WiW egy önálló, harmadik kategóriát alkot: sokkal inkább közösségek-viszonyrendszerek halmazaként fogható fel és írható le, mint egyetlen hatalmas online közösségként. Mert a már meglevő, offline kapcsolatok jelennek meg, rég elfeledett barátok újbóli összehozására, e-mail-kutatásra, viszonylag nívós fórumozásra alkalmas.
1: külföldi előzmények:
◦ A SixDegrees (http://sixdrees.com) volt a legelső ( 1996-97), s Stanley Milgram “bárkitől a pillanatnyi USA-ban max hat kézfogásnyira vagyunk”-elméletét vette alapul, hogy ezt a tényt leképezze a weben.
◦ 2001 októberében állt föl a Ryze (http://ryze.com/), ami előfizetéses rendszerben működteti a tagok üzleti kapcsolatainak hálóját.
◦ . A brit EveryonesConnected (http://everyonesconnected.com) után fél évvel a Friendster nevű randi-site (http://www.friendster.com/) aratott,s több millió regisztrálóra tett szert
◦ Kettő, illetve négy hónappal a Friendster után a LinkedIn (https://www.linkedin.com/) és a Tribe.net (http://www.tribe.net) is megépült.
Ez a három oldal előre leosztotta maga között a terepet:: míg a Friendster a baráti-, addig a LinkedIn üzleti-kapcsolatokat képez le. A Tribe.net pedig apróhirdetésekkel üzletel..(Mindhárom rendszerbe több, mint tízmillió dollárt fektettek be mostanáig.)
2: kezdetek:
A WIW egy külföldi minta alapján ( Who is who?) 2002. április 14-én létrehozott weboldal, melynek eddigi sikerei (több cikk is az egyik legdinamikusabban fejlődő, s legeredetibb magyar közösségi portálnak titulálja) „újfajtaságában” rejlenek. A WiW nem tekinthető tipikus internetes fórumnak. Ellentétben a kommerciális csetprogramokkal, ismeretségszerző-, s ápoló oldalakkal, a WIW a hagyományos, már meglévő kapcsolatokra épül, s két alapvető tulajdonsággal bír: Először is az anonimitás hiányával, azaz az oldalra tévedő felhasználó saját nevének minden felelőségével cseveghet. Nincsenek arctalanságot, identitáscserélést biztosító „nickek” (bár változtatási lehetőség adódna, de a részvétel lényegi szempontja önmagunk vállalása.) Kommunikációjának nívóját nem határozza meg a sokak által feltett mondat: „ Minek strapáljam magam, úgysem látom többé/ úgysem tudja ki vagyok..” Sőt, a fórumra beérkező írások vissza is nézhetők, ezért az egyén felelősége jelentősen megnövekszik. Ezért a WiW nem egy való világtól független, párhuzamos világmindenségben létező oldal, ahol a szövegek csak úgy eltűnhetnének az éter rengetegében. A WiW nem is a trágárkodás, a gyors kiborulások, asztalborogatások oldala. Aki mégis emígy cselekedne, azt a többi WiW-használó hurrogná le ( volt már rá példa). A másik jellemző tulajdonsága a lapnak, a profitorientált szemlélet hiánya. Maguk a készítők állítják, ők ebből magánprofitra nem tesznek szert, csupán teljes erőbevetéssel végzett hobbyként végzik az oldal fejlesztését, állandó ellenőrzését. A WiW zárt közösség. Új emberek csak meghívóval regisztrálhatnak, azaz csak akkor vehetik igénybe a WiW-szolgáltatásokat, ha már egy korábban regisztrált ismerősük gondolt rájuk.
3.: alaptézis:
A WiW-csapat azon meggyőződésére épít, hogy az információs (= posztmodern) társadalomban a közösséget alkotó egyének ismeretségi hálója olyan sokszintű és szövevényes, hogy két tetszőleges személy között öt (!) lépésen belül kapcsolat hozható létre.
Konklúzió: a jól ismert közhely, miszerint „ ejj, de kicsi a Világ!”.
4: hasonló oldalak:
A www.osztalytarsam.hu, illetve a www.osztalytarsak.hu weboldalak a WiW egy szűkebb körét ölelik csak át, ezeken az oldalakon ugyanis csupán a régi osztálytársak lelhetnek egymásra. A WiWen lehet keresni vezetéknév, „nicknév”, keresztnév, a regisztráció időpontja, tartózkodási hely, középiskola és felsőoktatás alapján is. Hasonló elven működik még a www.munkatarsam.hu webhely is, melynek regisztrált felhasználói jelen-, és múltbeli kollégáikkal tarthatják a kapcsolatot.
5. szerkezet:
A főoldalról továbbklikkelve küldhetünk ismerőseinknek meghívót, feltérképezhetjük, és egyénre szabhatjuk kapcsolattérképünket, beleszólhatunk a fórum különfélébbnél különfélébb témáiba, kereshetünk további ismerősöket, a levelezés menüpont alatt egy saját e-mail-rendszer keretében) küldhetünk/ kaphatunk leveleket már beazonosított és még beazonosítandó WiW-felhasználóknak/tól.
Bibliográfia:
http://www.socialnetwork.hu/cikkek/fontosSzeszler.htm
http://www.radio.hu/index.php?cikk_id=85101&rid=NUlqTQ==
http://www.kreativ.hu/cikk.php?id=8107
http://www.kreativ.hu/cikk.php?id=8108
Dányi Endre: Kellemes mellékhatások: a virtuális közösségek harmadik korszaka. Bp., 2002.
http://www.nepszabadsag.hu/Default.asp?DocCollID=125767&DocID=111901
http://www.socialnetwork.hu/cikkek/fontosSzeszler.