Boros Klára
ELTE-BTK
Informatikus könyvtár szak
A kommunikációelmélet alapjai
Dolgozatomban Gedeon Péter „Piac és pénz a mobil információs társadalomban” című cikkét szeretném ismertetni.
A cikk alapvetően négy témával foglalkozik: a tömeges testreszabással, az elektronikus kereskedelemmel, a mobil kereskedelemmel és az elektronikus pénzzel.
1. Tömeges testreszabás
A tömegtermelési rendszert jól prezentálja Henry Ford: „Gépkocsikat úgy kell csinálni, hogy az egyik gépkocsi olyan legyen, mint a másik, mindegyik legyen egyforma…” Ez a piac nem igényli a szereplők közötti személyes kapcsolatot. Ha a termékek nem különböznek egymástól a fogyasztók számára jól összehasonlíthatók, a termelők rákényszerülnek arra, hogy a vevőkért áraik csökkenésével vetélkedjenek. A tömegtermelés globális piacokat hoz létre, a nagyvállalatok sikerei a piacaik méreteitől függnek. Az információs technológia lehetővé tette a tömegtermelés termékeinek egyénivé tételét. A piaci versenyben most már termékeik testreszabásával, a fogyasztók egyéni igényeinek kielégítése révén jutnak piaci előnyökhöz.
2. Elektronikus kereskedelem
Az elektronikus kereskedelem lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy csökkentse a kínálati oldallal kapcsolatos információk megszerzésének költségeit, másrészt viszont az eladók is igen olcsón juthatnak információhoz a vevők egyéni igényeiről. A vevők kereső programok segítségével kereshetik meg a keresett termék legolcsóbban kínált változatát, az eladók pedig számítógépes elemző programok futtatásával juthatnak adatokhoz vevőik vásárlási szokásaikról. Ha a vevő informáltsága megnő, növeli a fogyasztói többletet. Az eladó a vevő egyéni igényeiről begyűjtött információkat felhasználva képes arra, hogy más ŕ9s más vevővel szemben más és más árakat szabjanak meg (árdiszkrimináció) és az egyéni testreszabás stratégiáját követve a kínálati oldal szereplői megnehezítik a fogyasztók számára a termékek összehasonlítását, csökkentik az átláthatóságot. A vevőknek bízniuk kell abban, hogy az eladók nem használják fel tetszésük szerint a róluk gyűjtött információkat.
3. Mobilkereskedelem
A mobil kereskedelem az elektronikus kereskedelem egyik változata. A mobiltelefon lehetővé teszi az eladó és a vevő közötti személyes kommunikációt. Személyesebb és közvetlenebb kapcsolatot teremt a piaci szereplők között. A térben rögzített terminálok tartalomban gazdagabb információt szolgáltatnak, mint a mobil telefonok, de az információk elérhetősége szűkebb. A mobil eszközökkel bármely pillanatban, bármely helyen juthatnak információhoz, vásárolhatunk szolgáltatásokat. A mobil telefonon keresztül az eladók bármely helyen, pillanatban elérhetik a vevőket. A vevő bombázása a helyhez kötött vásárlási információkkal a mobil eszközökön keresztül megsértheti a vevő magánszféráját, ezért csak olyan cégek élhetnek majd a mobil marketing eszközeivel, amelyeket a fogyasztó felhatalmaz erre. A másik korlát az információ túlterheltségéből származik. A mobil eszközök révén hálózatokba kapcsolódó egyének rákényszerülnek arra, hogy szelektáljanak. A mobil ösztönzi a lokális és személyes kötődések megerősítését, alacsonyan tartja az érintkezés költségeit. A mobil által létesített beszélgetések az élőhang személyessége révén megerősíthetik a személyes kapcsolatokon alapuló hálózatokat. A mobiltelefon az SMS révén is a személyes kapcsolatokat erősíti, mert üzenetei tartalmilag korlátozottak szemben az emaillel. Az SMS funkciója nem feltétlenül fontos tartalmak közlése, hanem a kapcsolat fenntartásának gesztusa.
4. Az elektronikus pénz
Az információs technológia nemcsak az elektronikus kereskedelem, hanem az elektronikus pénz előtt is megnyitja az utat. Az elektronikus pénz azért válhat a papírpénz kiegészítőjévé vagy helyettesítőjévé, mert használata olcsóbb és kényelmesebb, nem kell szállítani, nehezebb ellopni, viszont csak akkor terjedhet el, ha a gazdaságban szereplők elfogadják, bíznak benne. Elektronikus pénzt teremthetnek magánbankok, magánszemélyek, magánvállalkozások. A digitális készpénz ideális a mikrokifizetésekként ismert, a 10 dollárértéket meg nem haladó tranzakciók számára. A hitelkártyával vagy elektronikus átutalással teljesített mikrofizetések általában nem gazdaságosak, elsősorban azért nem, mert a tranzakciók működési költségei magasak. A digitális készpénz egyik érdekes tulajdonsága az, hogy a pénzügyi tranzakciókban a titkosság különböző szintjeit engedi meg. A mobiltelefon is alkalmas lehet mikro-pénzmozgatások közvetítésére, olyan elektronikus pénztárcaként működhet, amellyel a telefon tulajdonosa mikrokifizetéseket alkalmazhat
Az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó oldalak:
http://net.hu/telecomputer/4_11/8_4.htm
http://ekereskedelem.linkcenter.hu/index.php?nocookie=1
http://www.sigmaaldrich.com/suite7/Area_of_Interest/Europe_Home/Hungary/Ekereskedelem.html
http://www.mkimarketing.hu/sajtoszoba/onlinehelzyet_terminal_031020.htm
http://www.ofe.hu/nyilvanos/nyilv013.htm
http://www.info.omikk.bme.hu/e-mgko/2ekeres/2ekeres.htm
A mobilkereskedelemmel foglalkozó oldalak:
http://www.terminal.hu/newsread.php?id=02202009033217
http://www.kfki.com/hu/kfkilato/index_9578FA695E94405D8484D177092B1AA1.php
http://www.mobilkor.hu/ujsag/2002_07_16_05.html
http://www.gki.hu/frame2.php?command=s15&mit=int3
http://www.modemido.hu/01dec/hazai.html
http://www.prim.hu/ecommerce/szotar.prm/reszletes_m-commerce.html
http://www.ittk.hu/infinit/0203/7.html
http://index.hu/tech/mobil/mcomm/
http://samsess.hu/index.php?oldal=4&pont=2
http://www.motorola.hu/hir.php?id=23
http://www.ittk.hu/weblap/kutjel/kujtjel_tart8.html
http://www.westel900.hu/talalkozasok/4_03/38.html
Az elektronikus pénzzel foglalkozó oldalak:
http://www.sg.hu/cikk.php?cid=31411
http://www.math-inst.hu/~nemetz/abet/csirmaz.htm
http://www.bankkartya.hu/faliujsag.shtml
http://net.hu/telecomputer/4_02/2_5.htm
http://www.netacademia.net/jog/cikk/pdf/0210DigitalMoney.pdf
http://www.p-mm.hu/web/home.nsf/0/AEA25A5593CF2A62C1256E5500428369?OpenDocument
http://www.bankweb.hu/iskefizetes2.htm
http://www.diakigazolvany.hu/diakigazolvany/cikk2004.jsp
http://www.law.jpte.hu/publikaciok/szakdolgozatok/horvath.html