2005. 06. 04
KÖN-111
A kommunikációelmélet alapjai
Paszabi Ágnes Rita
1. évfolyam
Vilém Flusser: Az írás. Van-e jövője
az írásnak?
http://www.artpool.hu/Flusser/Iras/00.html
Flusser tanulmányában az írás, avagy betűk, és más
írásjelek egymás utáni sorakoztatásának elavulttá válásának kérdését feszegeti,
hiszen feltaláltak már olyan kódokat is, melyek az információt képesek jobban
közvetíteni, mint a hanglemez, videolemez, diszk. Sokan lustaságból, vagy mert létükhöz hozzátartozik az írás, nem tudnának élni
nélküle, ezt nem veszik tudomásul. A kérdés, hogy mi olyan sajátságos,
megkülönböztető az írásban, ami miatt érdemes megmaradnia?
A
tanulmány maga, egy, az írásról való írás, azaz az írással kapcsolatban
elgondolt gondolatok rendezése új gondolatok segítségével, s ezeknek papírra
vetése, ezt „átírásnak” nevezi a szerző. Az írásjelek a helyes gondolatokhoz
vezérlő jelek, az írás a gondolatokat eligazító, rendező gesztus. Ebben az
elrendezésben, az írásjelek sorakoztatásában van valami mechanikus, ezt pedig a számítógépek jobban el tudják végezni az
embernél. Ugyanakkor az írás egyben kifejező gesztus is, gondolataink másokhoz
továbbításának eszköze, és ez a kettősség adja azt a sajátos feszültséget, mely
ezt a kódot sikeressé tette. A gondolatok körben járnak, minden gondolat
visszatérhet az őt megelőzőhöz, ezt "mitikus gondolkodás"-nak
nevezzük. Ha leírjuk a gondolatokat, átkódoljuk őket, lineárissá tesszük,
egydimenzióssá őket, s csak így lehet logikusan érvelni, következtetni. Az
egydimenziósság tudata kelti az „írástudatot”, vagy „történeti tudatot”. Ezért
az írás feltalálása előtt semmi sem történt, hanem megesett, nem létezett olyan
tudat, amely a történést érzékelhette volna. Annak idején mindent örökös
körforgásként érzékeltek. Az írás sorokban való előrenyomulása az emlékezet
mélységeibe (a "tudatalatti"-ba) és a képzetektől megfosztott
objektív világba az, amit mi "történelem"-nek nevezünk.
Az
emberiség először a vésést fedezte fel, erre utalnak az írás szó különböző nyelvű
megfelelői, s több, az emberiség eredetét taglaló mítosz, melyek szerint az
istenség lyukat fúr az anyagba, és szellemet lehel belé. Az ember
teremtéstörténete szerint Isten a már megformált agyagba lehelt belé, tehát egy
faktumba, hogy valami újat hozzon létre. Az írás tehát képromboló. Miután
formát vésett az anyagba, azaz informálta azt, esetenként megeddzi;
ez a cselekvés a feltételek börtönéből való szabadulás gesztusa, vagyis
kitörési aknák fúrásának vágya az objektív világ bennünket bebörtönző falaiba. Az
"információ" az "entrópia" tükörképe, minden tárgy (és
egyáltalán az objektív világ) azon tendenciáinak visszafordítása, hogy egyre
valószínűbb helyzetbe és végül egy formátlan, nagyon valószínű helyzetbe jusson
az informálás gesztusáról mégis elmondható, hogy benne a szubjektumnak az a
szándéka jut kifejezésre, hogy tagadja az objektív entrópikus hajlamot.
A
tárgyak felületére vitt írás, a felírás és a vésés közti különbség csupán
technikai, de mindkettő alkalmazóinak tudatát tükrözi. A vésés fáradságos,
lassú, átgondolt, a „monumentumok” létrejövetele, a feljegyzés hanyagul a
felületre vetett írás, célja üzenet általi tájékoztatás. A szerkezetileg összetettebbé
válás, hogy funkcionálisan egyszerűbb lehessen az írás, a fejlődés jele; mára
már a száguldásig fokozódott ez a fejlődés. Ma már a haladást, történeti
gondolkodást nyugodtan rá lehet bízni az apparátusra, melynek még levegővételre
sincs szüksége, s mi foglalkozhatunk a szemlélődéssel. Erre azonban a képek
alkalmasabbak az írásnál, így a megoldás az átköltözés a "technikai képek
univerzumába”. Az írás azonban nem haladható meg gond nélkül, mert az
apparátusok is a történelemből merítenek, illetve más kódot használnak.
Elsősorban azonban a betű miatt.
Az
ember betűrend szerint, nem pedig fogalom szerint ír,
hogy képrombolóan gondolkodhasson. Ezért jegyezzük le a beszélt nyelv hangzóit,
s állítunk fel lineáris diskurzust, hogy a következetes beszédnek nyissunk utat.
Az ábécé segítségével a mitikus fecsegést mederbe terelték, megalkották a
historikus gondolkodásmódot. Belefáradt az emberiség a fejlődésbe, sőt, ez a
gondolkodásmód őrültnek és gyilkosnak mutatkozott; ezért mutatkozunk
hajlandónak lemondani a betűről. A betűk hangzókat tesznek láthatóvá, olvasásuk
egydimenziós mozgás, a számok ezzel szemben képzetek, a "belső
szemmel" észlelt képek jelei, olvasásuk kétdimenziós mozgás. Érzékszerveink
és központi idegrendszerünk felépítése folytán arra vagyunk ítélve, hogy
legalább két, egymással összeegyeztethetetlen "valóságban" éljünk: a
betűk auditív és a számok vizuális világában. A tudományos szövegek, áthidalván
a szem és fül alapvető ellentétét, alávetik a szemet a fülnek. Ma a számok
felszabadulásának korát éljük, s egyre több szellemi funkciót vesz át a
számítógép. A számok világa leegyszerűsödik, mivel butább, de gyorsabb
mesterséges intelligenciák végzik a műveleteket, s végre kibontakozhat a
képzelőerő. A modern ember nem isteníti más a számokat, felettük áll és
parancsol nekik.
A
betűk magukba szívják a beszélt nyelv erejét, soraikból jön létre a szöveg,
mely arra törekszik, hogy az olvasókra benyomást tegyen, s az befejezze. Az író
szálakat sző, melyeket minden befogadó maga fejt le, egy szöveg annál
jelentősebb, minél nagyobb az olvasatainak a száma. Azonban az író számára a
befogadók csak valamilyen közvetítőcsatornán érhetők el, ez általában a kiadó, így
az író tulajdonképpen a kiadónak ír. Manapság többnyire az elkábítás érdekében
készülnek nyomtatványok, és a kiadók, valamint az írók e kábítóipar
funkcionáriusainak tűnnek, akiket hamarosan automatikus apparátusokkal lehet
felváltani. Napjaink információs kritériuma: minél rövidebb, tömörebb egy
szöveg, annál jobb; annál informatívabb minél kevésbé redundáns. Azonban minden
redundancia kiirtásakor többnyire csak zaj és értéktelen információ marad, ama
pont megtalálása, ahol eléri a legmagasabb szintű információt, mielőtt még az
egész elkezdene zajjá válni az igazi kritérium. A szövegnek jól hangoltnak kell
lennie, a diskurzus egyik hulláma a másikból következik, vagy mindegyre
ellentmond magának és közben mégis szakadatlanul
folyik tovább.
A
könyvnyomtatás szembetűnővé tette, hogy írás közben (és ezért az írásban kifejeződő gondolkodásban is) típusokkal
manipulálunk, két különböző dologban a közöset, az univerzáliát keressük. A
könyvnyomtatás azt mutatja, hogy a típusok nem változtathatatlan
"örök" formák, modellálhatóak, javíthatóak és elvethetőek; a
nyomtatványok pedig nem karakterisztikus dologként, hanem típusként értékesek. Éppen
ez, a megmunkálás, karakterisztikus dolgok elkészítésének megvetése, minden
munkával összefüggésben álló érték átértékelése az egyik forrása a jelenlegi
válságnak. A tipizálás, konkrét dolgoktól az absztrakcióig való eljutás végzetes
tébolynak bizonyult, és kezd meghaladottá válni, és nem tudhatjuk, az
elektromágneses kultúra nem rejt-e nagyobb veszélyeket.
Az
informatikai gondolkodásmódban az írás lényege már többé nem a másik ember megszólítása,
hanem előírások adása az apparátusnak. Minél automatikusabbak a gépek, annál
rövidebbek a használati utasítások - mígnem a teljes automatizáció esetében
feleslegessé nem válnak. Helyükre ekkor a programok lépnek, és az ember
szabaddá válik ahhoz, hogy magatartásának maga adjon értelmet. Az előírások
tendenciája (és egyáltalán a Nyugat történelméé) minden viselkedés
depolitizálása, és ha elérte célját, az ember és a társadalom kibernetikus
rendszerként automatikusan fogja magát irányítani. Minden, még a magatartás is
programozható és automatizálható, csak magatartáselemekre, aktomákba
kell bontani őket, és újra visszakomputálni. Az
irodalom is programozható, rendelkezünk metódusokkal, melyek az ismeret- és
élménymodelleket magatartásmodellekre képesek redukálni, visszavezetve azokat
előírásokra. Azonban az alfanumerikusból a
digitálisba való átkódoláskor elveszne a beszélt nyelv, mint közvetítő a
gondolkodás és az írás között, más, nem nyelv kifejezésmódok pedig fejlődésnek
indulnak. Mivel azonban a beszédet nem haladhatjuk meg, az ábécétől
függetlenedett beszéd eldurvul, és mindent eláraszt. A beszélt nyelv akusztikai
jelenség, egyik legnagyobb kincsünk, sokszínűsége teszi lehetővé, hogy
univerzumunkat alkotó módon nyissuk meg új gondolatok, új érzések előtt. Az
ábécé feltalálása előtt ez volt a "mítoszok", tehát a társadalom
élmény-, ismeret- és viselkedési modelljeinek a hordozója, a mítoszokat ismerő és
éneklő ember pedig egyúttal a nyelv őrzője. Az írásra való áttérés valószínűleg
dimenzióvesztést okozott, mivel többé nem énekelték ezeket. A jövőben a beszéd
arra ítéltetik, hogy az új kódok szolgálatába álljon, háttérzörejt alkosson,
segédeszköz legyen.
Az
alfabetikus kultúrához kötődő költészetnek, melyen szavakkal való játékot
értünk, melynek stratégiája a nyelvek univerzumának alkotó módon történő
gyarapítása, úgy tűnik nem lesz helye. A múzsák kegyeltjéről alkotott képünket
kiszorítja a költőről, mint nyelvtechnikusról kialakult kép. A költészet, mint
élménymodellek szerkezete, deszakralizálódik. A technika felülkerekedik, s az
új technika új alkotói forrásokat tár fel. Ugyanakkor félünk, hogy az
informatikai forradalom az embert az üzenetek kritikátlan permutáló
befogadójává, vagyis robottá változtathatja.
Az olvasás megelőzte az írást, hiszen már őseink is „olvastak”, szemezgettek, bizonyságot téve a kritikai gondolkodásról, melyet Kant óta emberi méltóságunk gyökerének tartunk. A kritikai olvasás értékelésen alapszik, a talányfejtő olvasás fiktív jellegű, elutasítja bárminemű előzetes érték létét. . Az ember csak valamilyen hit alapján olvashat. Minden kritikai olvasás egy kritizálhatatlan hitből indul ki. Nélküle semmi sem kritizálható, nem is olvasható. Ezt a kritizálhatatlan hitünket vesztettük el, s így nincs értelme olvasnunk tovább. Egy új olvasási mód kialakításához szükséges, hogy a világot és mi magunkat értelmetlennek (abszurdnak) tekintsük, és hogy a világot és magunkat szemcsézve, e szemeket utóbb valami értelmes dologgá rakjuk össze. Az olvasó nem von ki értelmet az olvasottból, hanem ô maga az, aki az olvasottnak értelmet ad.
Az írás betűk segítségével tartalmakat szemel ki, az olvasás pedig a már kiszemeltet szemeli újra ki. Ez az, amit sifrírozáson és kibetűzésen értünk. Betűzés közben szemünk végigfut a sorokon, és a tartalmat minden nehézség nélkül kicsipegeti, ami Flusser szerint hiba, mivel fontos tartalom elsikkadhat, és az író az orrunknál fogva vezethet. Különféle kibetűzési módszerek léteznek, az olvasó kritikus hozzáállásának mértéke szerint, az óvatos kibontás, a sietős átfutás és a gyanakvó szaglászás. Az elsőt "kommentáló"-nak, a másodikat "szófogadó"-nak, a harmadikat "kritikus"-nak nevezhetnénk. Azért írunk, hogy kommentálják, hogy az olvasó együtt gondolkodjon az íróval és továbbgondoljon, s ha ez sikerül, akkor a leírt a banalitásokban felőrlődik. A kritikus olvasó lefüleli az írót, amikor a sorok által kijelölt irány ellenében az íróba, a kontextusába, a tudatalattijába tör be, és rájön, hogy minden, amit az író igaznak tartott, az tényszerűen kimutatható előítélet, vagy, főleg az újságok esetében, hogy az író tudatosan hazudik.
Kétséges, hogy a kritikus látásmód az írás bukásával nem tűnik-e el. S maga a papír, melynek oly sokat köszönhetünk, hiszen a könyv közbülső állomásként tekinthető az ősember és a mesterséges intelligencia közt. . De a könyv már maga is egy darabka mesterséges intelligencia, hisz emlékezetünk mesterséges támasza, és bitekbe (betűkbe) komputált információkat tartalmaz. A könyv megvonásával elveszik tőlünk a könyvforgatás forradalmát, a felütés gesztusát, mellyel a felütött könyv olvasási formáját választjuk ki, és a lapozás lehetőségét. A nem kiadónak szóló szöveg, a levél olyan valami, amire várunk, vagy teljesen váratlanul érkezik. A várakozás magától értetődően vallási kategória: egyet jelent a reménnyel, épp ezért nem merült még feledésbe a levél, mert kevés megmaradt ünnepi alkalmaink, s a posta archaizmusa, a pecsétfeltörés rítusa kötődnek hozzá. Most ez is leáldozóban van, a források apadása miatt. Ma már a posta nem a másokkal szembeni nyitásra, hanem a bezárkózásra szolgál, a levél elvesztésével pedig elveszítjük azt az utolsó rést, amelyen keresztül még remélhettük, hogy a másikat megismerhetjük.
Az
újság, mely a többi médiumhoz (a könyvhöz, a folyóirathoz) képest múlékony,
átmeneti és gyorsan meghaladható memória volt, a feledésre volt bízva, mára
tartósságot nyert. Az elektromágneses adókon ugyanis az információ szünet
nélkül átfut az időn, anélkül, hogy a jelenben megállapodna, az újságpapír
viszont megfogható mesterséges memória. Az újságírók a beköszöntő információs
társadalom hősei, mivel nem valami olyasmiért, ami a sajátjuk, hanem egy
információért képesek az életüket odadobni. De nem kérdéses, az újság is meg
fog szűnni, s vele együtt a történeti tudat és történeti szabadság. A sajtó már
nem negyedik hatalom, semmi több mint a mai döntési központok előfutára.
Hogy
az íráskultúra hanyatlik, az jól látható a papírkereskedéseken is. Egyre több
szövegszerkesztő tűnik fel és száműzzük az írógépet, és vele együtt eltűnik egy
betűző funkció agyunkból. Megfigyelhetjük az íróeszközök öncélúvá, s a cél
feleslegessé válását, mint ahogy azt is, hogy a város, s vele együtt a nyitott
tér (a publicitás tere) eltűnésre van ítélve. Egy üres asztal egy elérhetetlen
ideál is: az ember újra meg újra elhatározza, hogy megszabadítja terhétől, és
egyszer végre mindent letisztáz rajta. A rádió-, tévé- és filmproducereknek
íródott szövegek a szkriptek. Írójuk igyekszik
egyensúlyozni a szöveg és a kép közt, de sikertelenül, mert a kép vonzástere
húzza. A szkript keverék: félig egy még eljátszásra váró dráma szövege, félig pedig apparátus-programozás, s így a mesterséges
intelligenciák által készített programok elődje. A rádiós szkriptíró jövője
sötét: nem drámai hangulatban ír, míg az írás drámai gesztus. Amikor szkriptjét
írja, meghazudtolja önmagát. A rádiós szkriptíró egy különösen ártalmas negatív
dialektika áldozata. A szkript a szöveg
hattyúdala: melankolikus búcsú az irodalomtól, s ezzel együtt a szó szoros
értelmében a történetiségtől, mivel már nem az olvasóhoz szól; már csupán
kódszerű szövegkísértet, mely kiszolgáltatja az értelmet az apparátusoknak,
csak a képpel érthető meg. Ezt azért nem vesszük észre, mert a tévé előtt vagy
a moziban ülve történeti tudatunkat már éppen elveszítettük.
A 20. század természettudósai sok jelentős újdonságot fedtek fel, köztük a kvantumelméletet, vagyis hogy eddig szilárdnak tekintett világ nem más, mint véletlen módon összekavarodó részecskék raja, illetve a relativitást, hogy az eddig abszolútnak tekintett tér és az egyértelmű folyamnak tekintett idő nem más, mint viszony a szemlélők, vagyis az alanyok között. Mindez megváltoztatta viszonyunkat a gondolkodás folyamatához, mivel mint protonokkal, neutronokkal és egyéb fizikai részecskékkel kapcsolatos dolog, ez is gépesíthető, és elindította az ún. "informatikai forradalmat". Forradalomról beszélünk, mert megváltoztatja a világhoz és az emberhez való hozzáállásunkat. Ez lehetővé teszi, hogy a szilárd dolgokat technikailag (és nem csak filozófiailag) puszta jelenségekként kezeljünk, láthatóvá teszi például a képernyőn a részecskéket. Ugyanakkor új gondolkodásmódot kényszerít ránk, csakis képekben gondolkodhatunk. Új digitális kódok születnek, az apparátusok a binális kód szerint működnek.
Sok mindent újra meg kell tanulnunk, elsősorban a felejtést. El kell felejteni az ábécét, hogy helyet csináljunk az új kódnak, mivel az nem tűri az ábécét. Az új kóddal tárolt képek mindig lehívhatók lesznek, és mindenhol jelen lévők, a távolság és idő új értelmet nyernek. A "jövő" és a "lehetőség" szinonimákká válnak, az "idő" azonos lesz a "valószínű"-vel, a "jelen" pedig a lehetőségek megvalósulása lesz képek formájában. Kísérleteznek azzal is, hogy a betűrendes gondolkodást átmentsék a digitálisba, hogy továbbra is lehessen írni, ebből is látszik, mennyire nehéz felejteni. Meg kell tanulni digitálisan írni, már amennyiben ez írásnak tekinthető, és újra kell gondolni egész történelmünket.
Flusser, mint a történeti
szabadság iránti elkötelezettségből úgymond könyvmoly, akarata ellenére
is arra a következtetésre jutott, hogy az írás bukására kell számítanunk, mivel
új tudat van kialakulóban. Az ember két alapvető okból ír: személyes indítékból
(hogy rendbe szedje gondolatait) és politikaiból (hogy másokat informáljon). Ebből
a paradoxból fakad az írás abszurditásának érzete, amely sok írót elfog és
nyomaszt, s nem csupán külső tényekre vezethető vissza, mint a szöveginfláció
és a megfelelőbb kód felbukkanása. Jóval inkább annak a következménye, hogy az
írás tudatára ébredt saját elkötelezett és kifejező gesztus voltának. A jövőben bármily természetű
hang a kép kegyeit fogja keresni, bármilyen primitíven és ostobán hangzik.