TELEVÍZIÓS TEHETSÉGKUTATÓ MŰSOROK
Nagy múltja van a televíziós tehetségkutató műsoroknak.
Mindenki emlékszik a legendás Ki Mit Tud-ra, ahol pl. Gálvölgyi Jánost és Kern Andrást fedezték fel, vagy a Táncdalfesztiválra, amely megismertette a közönséggel többek között Koncz Zsuzsát.
A közelmúlt tehetségkutató műsorai már nagyrészt külföldi mintára készültek: a Kifutó, a Popsztárok, az Üstökös és a Megasztár.
Minél több az ilyen műsor, annál rövidebb a résztvevők és felfedezettek népszerűsége.
Azokból a kevesekből való Pély Barna és Dolhai Attila, akiknek megadatott a tartós siker. Pély Barna a United együttes frontembere és a Megasztár egyik zsűritagja, Dolhai Attila pedig musical-ekben játszik: az Elisabeth című musical Rudolfja és a West Side Story főszerepe után most a Rómeó és Júlia című musical címszerepét játssza.
Külföldön is hatalmas sikerrel folynak hasonló zenei tehetségkutató műsorok: a német Deutschland sucht den Superstar, az osztrák Star Mania, a spanyol Operación Triunfo, az angol Fame Academy, az izraeli Kocháv nolád, a nemzetközi Popstars és Pop Idol, amely összesen huszonhat országban futott, köztük Kazahsztánban, Szingapúrban, Dél-Afrikában is.
Mi a sikerük titka?
Egyrészt a szórakoztatás. Másrészt a valóságshow-k már előkészítették az ilyen interaktív tehetségkutató műsorok számára a talajt.
Kezdődött a Big Brotherrel, a Való Világgal, majd jött a Nagy Ő, a Survivor, a Kísértés, jelenleg pedig a Rettegés foka. Ezek többségében a nézők szinte minden nap figyelemmel kísérhetik a szereplők életét és szavazhatnak a sorsukról.
Az új zenei tehetségkutató műsorok is ezt a mintát követik.
Mire a két-három hónapos show véget ér, a finalisták a valóságshow szereplőihez hasonlóan beköltöznek a nézők nappalijába, hétről-hétre lehet nekik drukkolni, így a műsor végére jó esetben óriási lesz a rajongótábor, mire megjelenik az első lemezük, a nézők már rohannak is megvenni.
A leicesteri egyetem egyik pszichológiai kutatócsoportjának felmérése szerint a britek harmada kóros mértékben rajong kedvenc sztárjáért. A rajongó-korszak körülbelül az érettségiig tart, normálisan addig, amíg a kamasznak nem kell felelősségteljes döntéseket hozni.
A rajongás, mint hiánypótló jelenség akkor erősődik, ha az érintett a társas kapcsolataiban nem talál örömet.
Joós István, a Magneoton marketing igazgatója szerint két típusú sztár létezik. Az egyik az amilyen én vagyok típus, és az amilyen akarok lenni típus. Amíg az utóbbi nagyobb feltűnést kelt, az előbbinek kitartóbb a rajongótábora. A sztárcsinálás lényegét pedig a következő kulcsszavakkal foglalja össze: hitelesíteni kell a zenészt.
Ezek az alapelvek működnek a zenei tehetségkutató műsorok születő sztárjai imázsának megalkotásakor is. Ha érdekessé és hitelessé vált a sztárpalánta, már számítani lehet a sok sok - anyagilag is - értékes rajongói szavazatra.
Egészen más lapra tartoznak az olyan, elsősorban nevettetni kívánó "tehetségkutatók" mint a 9 rész után véget ért, Hajós Anrdás vezette Benne leszek a tévében.
Ez a műsor egészen szélsőséges véleményeket váltott ki. Egyesek szerint szórakoztató, mások szerint igénytelen, színvonaltalan és a fellépők számára megalázó.
Lehet róluk vitatkozni, de ezek a műsorok mindig is népszerűek lesznek, ahogy mindig és mindenhol azok is voltak.
Tóth Anita