Kötetben: Elveszett évszak(1987)
Kattintson a kék négyzeteken a kéziratsor kijelöléséhez.
Kattintson a kéziraton a végleges szöveg sorait keresve.
Kattintson a kötetcímre a tartalomjegyzék betöltéséhez.
Szerzői jogi nyilatkozat

Fodor András:
Stockhausen-himnuszok



    I

  Körül a félkaréjnyi éjszakában
  szellemkezek csavargatják
  a földgömb rádióit.
  Hangok sikamló, megbicsakló,
  gorombán ütköző,
  sikítva egymásba csikorgó,
  kanyargón össze-vissza torladt,
  zuhanva szétnyílt kötege mögül
  egyszerre csak fölismered
    a régi mostoha szavát,
  az Isten rendjét fennen hordozó,
  gyalázatokkal dőlyfös Európát.
    Zongorakalapácsok, fuvósok,
  zengő korongok, forgó szalagok,
  csengettyűfürtök
  koszorújából diadalmasan
  feltör ismét a Gotterhalte ,
    s persze,
  keserű tromf gyanánt
  a Horst Wessel-dal is.


    II
  
    A múlt kisértetéből fölriasztva
  milyen melódiát szülhet magának
  a küszködő jelen?

    Szabályos frakkban vezényli a szerző
  a teljes zenekart.
    Kéz és száj közt beszélni kezdenek
  a hangszerek,
    de mivégre?
  A tápászkodó dallamokat, a
  vajudó intonációkat
  kegyetlen szecskavágó óriás
  kereke tépkedi, vágja, dobja
  a nagy forró masszába…
    Iszonyú
  erőlködéssel mintha mégis
  ezekből a
  nyesett motívumokból nőne újra
  a letarolt egész.
             Fölsejlik messziről
  Dvorzsák szimfóniája,
                 Bartók körtánca…
    Szakadékok
  fölé,
    fajok, népek, törzsek, viszályok
    irtóztató kínok
  fölé,
    mintha mégegyszer fölfeszülne,
  még egyszer győzni tudna a magasban
  a boltozatok íve, a hatalmas,
  a mindent átfogó gyönyör:
    a forma.


    III

  És a jelennel írt jövő?

    Mekkora döbbenet!
  Csak a lesujtó reménytelenség,
  csak a sötétre rajzolt fekete,
  csak a vak űrnek ütköző zörej.
    Nincs több zene, csupán
  a pusztulás káprázata,
  imbolygó hamuzizegése.
    Nincs nagyszerű halál se, csak
      a hörgő siralom.

    A szertartás négy segédje még
    színpadi halk léptekkel óvakodva
    belép a napként duzzadó,
    cirádás rézkorong mögé,
    s csépeli, püföli, döngeti karjuk
    a gongot őrült-istentelenül…

  Aztán megint a fekete csend.
  Egy mikrofon-rostély mögül
    a búcsúzó hörgés agóniája.

  Megnézzük egymást:
  élünk, tapsolunk.

  Karlheinz, a mester, elégedetten
  vonja magához asszisztenseit.
  Meg is csókol kettőt,
    a fiait:
  a szőkét, meg a barnát.