A Holmi története
"A 80-as évek legvégén néhány barátommal megindítottuk a Holmi-t."
írja Réz Pál Simonyi Imréről való
megemlékezésében 1989-es lapalapításról.
Az ekkor alapuló számos lap közül a Holmi és a Hitel a rendszerváltozás szimbóluma lett.(lásd fiatal folyóiratszerkesztők
beszélgetését))
Takáts József tanulmányában részletesen foglalkozik több folyóirat mellett a Holmi irodalomtörténeti
jelentőségével is.
Szerinte az elmúlt tizenöt évben a folyóiratok közül valószínűleg a Holmi volt a legnagyobb
befolyással a kortárs kánon alakulására, mint ahogy az azt megelőző évtizedben, legalábbis 1983, a régi Mozgó
Világ felszámolása után, a Jelenkor. Véleménye szerint programja főként azért vezetett kanonizációhoz,
mert a közelmúlt egy újabb hagyományát emelte ki - a többi folyóiratnál jobban ragaszkodott szerzőihez.
A lap szerzőgárdáját rendszeresen és nyomatékosan közli, kisebb ugyan változatossággal mint más korabeli
irodalmi folyóiratok.Ahogy írja, a 90-es évek közepétol kezdődően "a Holmi ízlése" egyre erőteljesebben befolyásolta
a vezető irodalmi könyvkiadóvá emelkedő Magvető kiadási gyakorlatát, ám e gyakorlat vissza is hatott a folyóiratra:
Esterházy a 90-es években nem tartozott a Holmi fontos szerzoi közé, a Harmonia néhány részlete
mégis ott jelent meg. Szépíróként itt jelentkezett először Závada Pál, aki 1990-től a szerkesztői gárda tagja is.
Takáts József véleménye szerint korunkban ritka gyakorlat az, amit a Holmi meg tett publicisztakai irányának
magfogalmazásával. "Amikor a összeállította néhány évvel ezelőtt önértelmező jellegű Vas István-számát,
világosabbá, bizonyos részleteiben pedig bonyolultabbá tette saját ajánlatát - más szóval: saját kanonizációs
javaslatát."
A tanulmány szerzője úgy fogalmaz: "A Holmi legjobb időszakai egyben azok az időszakok voltak,
amikor néhány saját kritikusa (leginkább Radnóti Sándor és Bán Zoltán András) igyekezett létrehozni ezt a
sajátos keretet a szépirodalmi publikációk számára. Különös módon még leginkább a nekrológok töltenek be
ilyesfajta önértelmező szerepet a folyóiratokban."
A folyóirat a 90-es években elsősorban a lírai költészetet
állította elotérbe, elsosorban olyan náluk publikáló költokkel, Petrivel, Rakovszkyval, Váradyval, akiket a
kortárs irodalom nagyjaiként tarthatunk számon. Másrészt viszont olyan prózaírókat vonultatott fel, akik nem
tartoztak bele az új próza kánonába: Bodor Ádámot, Kertész Imrét. Az angol lobogó, a Hangok-ciklus vagy a
Sinistra körzet darabjainak közlése hatalmas irodalmi esemény volt, melyekkel ugyanazon években nem nagyon
vetélkedhetett a többi folyóirat - legfeljebb a Jelenkor.