Gyűjtés a Keleti pályaudvarról

Története

A kiegyezés után - a mai Budapest területén - 5 vasúti állomás volt. A személyforgalom növekedése miatt 1883-ban egy új személypályaudvar építése elkerülhetetlenné vált. Ezt a pályaudvart a Kerepesi úti vámnál (a mai Baross térnél) építették meg. A Keleti pályaudvar Budapest legforgalmasabb személypályaudvara. Nevét nem a földrajzi fekvéséről, hanem a vasúttársaságról kapta. Az országos hálózattal az állomást az első években csak egy kettősvágányú pálya kötötte össze, amely a Józsefvárosi pályaudvar keleti végénél kétfelé ágazott. A nyíltvonali elágazási szakaszon hamarosan üzemi zavarok keletkeztek, ezért független bevezetés vált szükségessé.A személypályaudvarok forgalmában a világháború lényeges változásokat hozott. A sok nemzetközi közvetlen kocsi közlekedése miatt összetettebbé vált a pályaudvar forgalma. A II. világháború idején Budapest ostromakor a pályaudvar súlyos sérüléseket szenvedett.

Fekvése

A pályaudvar Pesten a Baross téren - a Rákóczi út tengelyében a Thököly út és a Kerepesi út által közrezárt területen - épült fel. A pályaudvart 1884. augusztus 15-én adták át az utazóközönségnek.1970-óta a 2-es metró egyik megállóhelye, előreláthatólag 2011-től pedig a 4-es metrónak is állomása lesz itt. A pályaudvar a 7-es buszcsaláddal, trolibuszokkal, a 24-es villamossal, valamint számos buszjárattal is megközelíthető. Régebben a 44-es villamos végállomása is volt, amely helyett néhány évig villamos pótló busz közlekedett, majd véglegesen megszüntették.

Az épületről

Az épületet 1881-1884 között a MÁV építette eklektikus stílusban. A 43 méter magas homlokzatának tetején egy allegorikus szoborcsoport található. Alkotója Bezerédi Gyula. A szobortcsoportot az 1990-as években végrehajtott rekonstrukció alkalmával újra kellett gyártatni. főhomlokzat kapuzata mellett James Wattnak és George Stephensonnak, a szobra látható. A 42 méter széles, eredetileg ötvágányú fogadócsarnok vasszerkezete Feketeházy János tervei alapján készült. A pénztárterem fényűző kiképzése mellett az elektromos világítás és a központi irányítású váltórendszer technikai újdonságnak számított.

Tervezői

- Az épület főtervezője Rochlitz Gyula volt.
- A csarnok eredeti festését Schikedanz Albert tervezte.
- A pénztárterem freskóit Lotz Károly és Than Mór készítette.

Művek amelyeket ihletett

- Szántó T. Gábor, Keleti pályaudvar, végállomás
- CSARNOKSORS - KELETI PU. (színdarab)
- Csontváry Kosztka Tivadar: A keleti Pályaudvar éjjel

Felújítás

A tervezést és hatósági engedélyezést követően az indulási csarnok felújítási munkái két ütemben valósultak meg. 2002. és 2004. között került sor a födémszerkezet teljes cseréjére, a tetőszerkezet felújítására, ami a szerkezeti elemek mintegy 42 százalékának kicserélését jelentette. A kivitelezésnek ebben a fázisában készült az új palalemez-fedés, továbbá az azt kiegészítő díszítőbádogozás.Ezután került sor a Lotz terem felújítására.Ez 2006-ban kezdődött, és az eredeti 540 millió forint költséggel szemben 479 millió forint beruházási költségből valósult meg.

Források

Budapest lexikon szerk.Berza László Budapest, Akadémiai kiadó 1993 658 old.
Révai Új Lexikona XI. kötet (Szekszárd, 2003) 500. old.
Keleti pályaudvar
Légifotók
Budapest, Keleti pályaudvar [Buskó András]. [Budapest] : TKM Egyes., 1996 [Veszprém] : Veszprémi Ny.
A Keleti pályaudvar, 1905 körül

Linkek

Keleti Pályaudvar
Képek a Keleti Pályaudvarról

Képek







Készítette: Hatnyi Pál
2008 órai feladat