Története
A kiegyezés után - a mai Budapest területén - 5 vasúti állomás volt. A személyforgalom növekedése miatt 1883-ban egy új személypályaudvar építése elkerülhetetlenné vált. Ezt a pályaudvart a Kerepesi úti vámnál (a mai Baross térnél) építették meg. A Keleti pályaudvar Budapest legforgalmasabb személypályaudvara. Nevét nem a földrajzi fekvéséről, hanem a vasúttársaságról kapta. Az országos hálózattal az állomást az első években csak egy kettősvágányú pálya kötötte össze, amely a Józsefvárosi pályaudvar keleti végénél kétfelé ágazott. A nyíltvonali elágazási szakaszon hamarosan üzemi zavarok keletkeztek, ezért független bevezetés vált szükségessé.A személypályaudvarok forgalmában a világháború lényeges változásokat hozott. A sok nemzetközi közvetlen kocsi közlekedése miatt összetettebbé vált a pályaudvar forgalma. A II. világháború idején Budapest ostromakor a pályaudvar súlyos sérüléseket szenvedett. |
Fekvése
A pályaudvar Pesten a Baross téren - a Rákóczi út tengelyében a Thököly út és a Kerepesi út által közrezárt területen - épült fel. A pályaudvart 1884. augusztus 15-én adták át az utazóközönségnek.1970-óta a 2-es metró egyik megállóhelye, előreláthatólag 2011-től pedig a 4-es metrónak is állomása lesz itt. A pályaudvar a 7-es buszcsaláddal, trolibuszokkal, a 24-es villamossal, valamint számos buszjárattal is megközelíthető. Régebben a 44-es villamos végállomása is volt, amely helyett néhány évig villamos pótló busz közlekedett, majd véglegesen megszüntették. |
Az épületről
Az épületet 1881-1884 között a MÁV építette eklektikus stílusban. A 43 méter magas homlokzatának tetején egy allegorikus szoborcsoport található. Alkotója Bezerédi Gyula. A szobortcsoportot az 1990-as években végrehajtott rekonstrukció alkalmával újra kellett gyártatni. főhomlokzat kapuzata mellett James Wattnak és George Stephensonnak, a szobra látható. A 42 méter széles, eredetileg ötvágányú fogadócsarnok vasszerkezete Feketeházy János tervei alapján készült. A pénztárterem fényűző kiképzése mellett az elektromos világítás és a központi irányítású váltórendszer technikai újdonságnak számított. |
Tervezői
- Az épület főtervezője Rochlitz Gyula volt. - A csarnok eredeti festését Schikedanz Albert tervezte. - A pénztárterem freskóit Lotz Károly és Than Mór készítette. |
- Szántó T. Gábor, Keleti pályaudvar, végállomás - CSARNOKSORS - KELETI PU. (színdarab) - Csontváry Kosztka Tivadar: A keleti Pályaudvar éjjel |
Felújítás
A tervezést és hatósági engedélyezést követően az indulási csarnok felújítási munkái két ütemben valósultak meg. 2002. és 2004. között került sor a födémszerkezet teljes cseréjére, a tetőszerkezet felújítására, ami a szerkezeti elemek mintegy 42 százalékának kicserélését jelentette. A kivitelezésnek ebben a fázisában készült az új palalemez-fedés, továbbá az azt kiegészítő díszítőbádogozás.Ezután került sor a Lotz terem felújítására.Ez 2006-ban kezdődött, és az eredeti 540 millió forint költséggel szemben 479 millió forint beruházási költségből valósult meg. |
Budapest lexikon szerk.Berza László Budapest, Akadémiai kiadó 1993 658 old. Révai Új Lexikona XI. kötet (Szekszárd, 2003) 500. old. Keleti pályaudvar Légifotók Budapest, Keleti pályaudvar [Buskó András]. [Budapest] : TKM Egyes., 1996 [Veszprém] : Veszprémi Ny. A Keleti pályaudvar, 1905 körül |
Keleti Pályaudvar Képek a Keleti Pályaudvarról |