Az alkotói írás öröme

Dr. Pálinkás József a Tömörkény István novellapályázatról

   
   A pályázat díjait az Oktatási Minisztérium politikai államtitkára adta át a Petőfi Irodalmi Múzeumban április 24-én a jutalmazásra érdemesnek talált tizenhat középiskolás diáknak. A pályázat az elmúlt évben útjára indított Arany János tehetséggondozó program része. A program keretében jelenleg tizenhárom középiskolában tanulhatnak azok a kistelepülésről származó, hátrányos helyzetű tehetséges diákok, akik elnyerik a program ösztöndíját. A novellapályázatról, s a hátrányos helyzetű tehetségek továbbtanulási lehetőségeiről Pálinkás József államtitkár úr tájékoztatta lapunkat.
   
   
   
   - Államtitkár úr miért tartotta fontosnak, hogy a Tömörkény novellapályázat díját személyesen adja át?
   - Magam is egy kis faluból származom, hasonlóan a programban tanuló diákokhoz. Ezért számomra nem pusztán hivatali kötelesség volt ez a díjátadás. A felsőoktatásban tanuló diákok számának aránya nem tükrözi, hogy mennyi a tehetséges fiatal vidéken. Nagy örömmel tapasztaltam, hogy e pályázat résztvevői milyen eredményesen oldották meg feladatukat. Nagy szükség van arra, hogy ezek a fiatalok kibontakoztathassák képességeiket nemcsak a saját örömükre, hanem az egész társadalom hasznára. Ezek a gyerekek olyan környezetből jöttek, ahol a kapcsolatépítésben, az önkifejezésben kevesebb gyakorlatot szerezhettek, mint az előnyösebb családi és települési környezetben felnövekvő társaik. A tehetség azonban gyorsan ledolgozza a hátrányokat. Erre volt példa a pályázat is. A szocializációs hátrányok kiegyenlítésében rendkívül fontos szerepük van a művészeteknek, különösen az irodalomnak. Az alkotó írás, amire ez a pályázat is ösztönözte a diákokat, az önkifejezési készség fejlesztésén túl, a személyiséget is formálja, építi
   Nagyon fontos, hogy ne csak külön pályázatok ösztönözzék írásra a tanulókat, hanem az alkotó írás oktatása a rendszeres iskolai foglalkozásokon is elfoglalja az őt megillető helyet. E képesség fejlesztésének fontosságával az iskolák, a tanárok is tisztában vannak, ők is arra törekednek, hogy igazi írástudók hagyják el az iskolákat. Különösen így van ez az Arany János programban részt vevő osztályokban, ahol a kommunikációs órákon kívül a kollégiumi foglalkozásokon is kiemelt szerepe van az írás-és olvasás készség fejlesztésének.
   - Mondana néhány szót a pályázat hátteréről?
   - A pályázatot a pécsi Leőwey Klára Gimnázium írta ki. A tizenhárom iskolából tizennyolc pályázat érkezett. Értékelésüket Mihalik Zsolt költő, a kiíró gimnázium tanára, a magyar munkaközösség vezetője végezte. Gondos munkájáért köszönet illeti őt, akárcsak a pályázat minden szervezőjét, és különösen a felkészítő tanárokat. A tehetséggondozáshoz sok minden szükséges, de hiába vannak meg a tárgyi feltételek, odaadó, felkészült tanárok nélkül mit sem érnek. Sajnos a magyar társadalom még mindig nem becsüli eléggé a tanárokat, s ez ellen mindenképpen tennünk kell. Szerencsére a magyar tanári kar ennek ellenére jól felkészült, lelkiismeretes, szakmáját szerető szakemberekből áll. Ez a pályázat is azt bizonyítja, az iskolai tanterv kötelező keretein túl is keresik a lehetőségeket, hogy minél több "valódi írástudó" hagyja el a középiskolákat. Ilyen pedagógusokra nagy szükségünk van.. Rajtuk múlik, valóban sikerül-e a magyar társadalomnak felemelkednie, s tartósan kiemelkedő teljesítményt nyújtva kiharcolnia az őt megillető helyet az európai népek közösségében.
   
   

   A díjazottak:

   Kiemelt pályamunkát írt: Balogh Orsolya, a szolnoki Varga Katalin Gimnázium tanulója, felkészítő tanára: Mrenáné Szakálos Ilona.
   Dicséretben részesültek: Kiss Zoltán, a debreceni Tóth Árpád Gimnázium tanulója, felkészítő tanárai: Sándor Lászlóné és Németh Béláné; Pirskin Petra, a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnázium tanulója, felkészítő tanára: Wéber Károlyné; Sági Péter, a bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium tanulója, felkészítő tanára Schwartz Judit; Sipos Anna, az egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium tanulója, felkészítő tanára: Antal Andrea.

   Jutalmat kaptak: Badics Erika Aliz, a pécsi Leőwey Klára Gimnázium tanulója, felkészítőtanára: Zalay Szabolcs; Ernst Kitti és Kiscsatári Szonja, a veszprémi Lovassy László Gimnázium tanulói, felkészítő tanáruk: Deák Judit; Falta Katalin, Jánvári Laura és Szilinyi Éva, a balassagyarmati Balassi Bálint Gimnázium tanulói, felkészítő tanáruk: Dr. Bacsó Józsefné; Gyeszát Sándor és Simon Gábor, a bonyhádi Petőfi Sándor Gimnázium tanulói, felkészítő tanáruk: Schwartz Judit; Iván Réka, a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnázium tanulója, felkészítő tanára Wéber Károlyné; Kovács Róbert, a budapesti Puskás Tivadar Távközlési Technikum tanulója, felkészítő tanára: Karner Judit; Léstár Adrienn, a miskolci Földes Ferenc Gimnázium tanulója, felkészítő tanára: Kárpátyné Dapsy Eszter.